VFU-undersökning av Sektion Lära

      Under vårterminen 2025 genomförde Sektion Läras VFU-grupp en enkätundersökning. Den belyser hur lärarstudenter vid Uppsala universitet fördelar sin tid under VFU-perioderna. 312 studenter från förskollärar-, grundlärar-, ämneslärarprogrammen samt KPU har delat sina erfarenheter kring undervisningstid, handledning, ramtid, planering och uppgifter från universitetet. Undersökningen ger en unik inblick i studenternas arbetsvillkor under en av utbildningens mest centrala och praktiska delar.

      Undersökningen visar tydliga mönster i studenternas upplevelser av VFU:

      • Undervisningstid: Antalet undervisningstillfällen ökar i takt med utbildningens progression för samtliga program. Majoriteten av studenterna upplever mängden undervisning som lagom, även när den avviker från rekommendationer. Variationerna mellan skolor och handledare är dock stora.
      • Handledning: De flesta studenter får omkring 1–3 timmar handledning per vecka, vilket upplevs både som tillräckligt och givande. När handledning upplevs som otillräcklig varierar också hur givande den varit, vilket tyder på ojämn kvalitet i handledarskapet.
      • Ramtid och planering: Studenter tillbringar oftast 30–40 timmar per vecka på VFU-platsen. Planeringstiden inom ramtiden varierar mellan programmen – från 3 till 12 timmar. För ämneslärarstudenter syns ett tydligare samband: ju mer tid på skolan, desto mer planering på plats.
      • Tillgång till undervisningsmaterial: Majoriteten får ta del av handledarens material vilket underlättar arbetsbördan. Viktigt att påpeka är att VFU III kräver skapande av eget material.
      • Övriga åsikter: Många studenter vittnar om mycket positiva och lärorika VFU-upplevelser. Samtidigt är återkommande kritik riktad mot omfattande och tidskrävande uppgifter från universitetet, bristande handledning, ojämlika placeringar och hög arbetsbelastning som ofta överstiger 40 timmar per vecka.

      I rapportens avslutande del lyfts behov av tydligare riktlinjer för undervisning, handledning, ramtid, bättre delning av handledarmaterial, mer rättssäker bedömning, konkretare återkoppling samt tydligare rutiner kring sjukdom och arbetsbelastning. Även VFU-uppgifterna föreslås ses över för att bli mer rimliga och relevanta.

      Klicka här för att läsa undersökningen!

      Fler inlägg

      En kvinna som håller upp en pappersrapport
      Rapport

      Rapportsläpp: Lika villkor med vilka resurser?

      Idag släpper Uppsala studentkår rapporten “Lika villkor med vilka resurser?”, en rapport om förutsättningarna för likavillkorsgrupper vid Uppsala universitet. Rapporten syftar till att kartlägga förutsättningarna för likavillkorsgrupper på institutionsnivå eller motsvarande. Uppsala studentkårs förhoppning är att rapporten ska väcka liv i frågan om resurser för likavillkorsarbetet vid Uppsala universitets institutioner och motsvarande.

      Learn more
      Vice ordförande Johannah håller i rapporten "Vad blir man då?" framför universitetshuset
      Rapport

      Rapportsläpp: Vad blir man då?

      Idag släpper Uppsala studentkår rapporten “Vad blir man då?”, en rapport om arbetsmarknadsanknytning för studenter inom humaniora och teologi. Rapporten syftar på att synliggöra behoven av att stärka arbetet med arbetsmarknadsanknytning för humanister och teologer. Uppsala studentkårs förhoppning är att rapporten ska väcka liv i frågan om arbetsmarknadsanknytning vid humanistiska och teologiska utbildningar vid Uppsala universitet.

      Learn more